zaterdag 27 juni 2009

OPROEP

Een boek met 50 verhalen over kunstenaars en hun werk. Wie kunnen er volgens u in zo'n boek niet ontbreken? Ja, natuurlijk komen Piet Mondriaan en Karel Appel aan bod. En misschien ook wel Hendrik Berlage en Rem Koolhaas. Of dacht u eerder aan Pieter Sweelinck en Simeon ten Holt? Met welke kunstenaars, kunstvormen, kunststromingen zou u uw kinderen kennis willen laten maken? Om welke verhalen zit u te springen in de klas?
Stuur ons uw tips en misschien wordt uw tip beloond met een exemplaar van het boek Overal en ergens... dat in augustus zal verschijnen.
arend@arendvandam.nl

3 opmerkingen:

Jose zei

Beste mijnheer van Dam,
Als eerste wil ik u bedanken en complimenteren met de goede boeken. Fijn om te lezen dat er nog een boek aankomt. Ik ben zelf docent toerisme en geef veel topografie (daarin zit veel geschiedenis en aardrijkskunde). De onderwerpen in uw boeken hebben dan ook mijn interesse. Dit wil ik graag over brengen op mijn kinderen. Ze zijn nu 9 en 10 en ze vinden uw boeken erg leuk en interessant. Het voorlezen eruit gaat heel prettig, nog een verhaal vragen ze steeds. Ik vind het zelf erg fijn dat de informatie heel compleet en makkelijk verteld is. Zo leren ze het op een leuke manier.

Kunstenaars/Schilders:
oudheid: muurschilderingen
grieks/romeinse kunst ? of invloed op de Nederlandse kunst.
middeleeuwen/renaissance:
- Hieronymus Bosch (Jeroen Bosch)
Barok:
- Rembrandt van Rijn
- Frans Hals
- Johannes Vermeer
- Jan Steen
- Jacob van Ruysdael
Jugendstil:
- Jan Toorop
Impressionisme:
- Vincent van Gogh
Haagse school:
- Jozef Israels
- Mesdag
- Anton Mauve
Amsterdamse school:
- George Breitner
- Isaac Israels
De Stijl:
- Piet Mondriaan
- Theo van Doesburg
Realisme:
- Carel Willink
- Maurits Escher
Cobra:
- Karel Appel
- Corneille
Pop art:
- Andy Warhol
- Roy Lichtenstein
Computerkunst:
- Peter Struycken (beatrix postzegel)

architecten:
- P.H.J. Cuypers
- H.P. Berlage
- J.P. Oud
- Gerrit Rietveld
- Rem Koolhaas

Misschien ook leuk om de kunsstijlen uit te werken:
- Romaanse kunst
- Gotische kunst
- Renaissance
- Barok
- Classicisme
- Neogotiek
- Jugendstil
- Impressionisme
- moderne kunst/architectuur

Heel veel succes met het schrijven van het boek. Ik kijk ernaar uit.

Met vriendelijke groeten,
José

jufanita zei

Ik heb niet zo'n complete lijst als mijn voorgangster. Wel vind ik het een heel goed idee. De kinderen van mijn groep 5/6 vinden de boeken heerlijk. Vooral geschiedenis (wat een aantal eerst echt niet leuk vond) vinden ze zo een stuk leuker geworden. En mij als juf scheelt het een hoop zoekwerk naar informatie om mijn les wat smeuïger te maken.
Ik vind het een heel goed idee om ook een boek over kunst te gaan maken. Ik denk dat dit ook een onderwerp is dat er om vraagt om smeuïg gebracht te worden zodat het de interesse wekt. Mijn voorkeur zou uitgaan naar diverse kunstenaars, waarbij dan de stroming genoemd kan worden. Misschien een cluster van verschillende kunstenaars binnen een stroming?

Van alle markten thuis zei

Wat een geweldig idee!

Ik zou het fijn vinden als er kunstenaars in worden opgenomen waar nog niet zoveel van bekend is. Er zijn al heel wat mooie jeugdboeken over Rembrandt en Van Gogh, maar er is voor kinderen niet zoveel te vinden over Jan van Eyck of de gebroeders Van Limburg.

In dat kader zou ik het leuk vinden om de kinderen iets te kunnen vertellen over de kunst van Jan Wolkers, Anton Heyboer en Lawrence Alma Tadema.

En ook over kunststromingen waar weinig duidelijkheid over is: waarom hangt er in het Haags Gemeentemuseum pontificaal een rood vierkant? En waarom hangt ie diagonaal? Er is geen (kinder)tour die uitleg kan geven, meer dan een bordje 'Rood vierkant' staat er niet bij. Geen ontwikkeling van de kunstenaar, nergens een 'zo is hij hierbij gekomen'. Waarom is Victory Boogie Woogie zo bijzonder? Dát zou ik de kinderen willen kunnen vertellen, het verhaal achter de schilderijen en kunstenaars.

Dat geldt ook voor conceptuele kunst. Waarom is een urinoir kunst? Of een stapeltje bakstenen?

Verder zou ik graag iets zien over kunsttechnieken. Waarom kan Mondriaan met twee zwart-witte vlekjes een koe schilderen? Als jij en ik twee vlekjes tekenen, ziet het er niet uit als een koe. Omdat Mondriaan ook een echte, realistische koe kan schilderen, weet hij ook hoe hij met twee streekjes een koe kan uitbeelden.

En de verschillende kunstvormen: Delfts Blauw porselein (keramiek), beeldhouwkunst, architectonische kunst, misschien zelfs ballet?

Ik weet niet of u alleen kunstenaars uit het Nederlands taalgebied wilt opnemen, maar anders zou het ook mooi vinden om een verhaal te lezen over Botero, Damian Hirst (valt ook onder conceptuele kunst), Titiaan, Picasso, Dalì. O ja, en het verhaal achter het Tapijt van Bayeux!

Wat het ook wordt, afgaande op uw vorige boeken, ben ik ervan overtuigd dat het weer prachtig wordt. En komt er daarna een boek over muziek? Mozart, Beethoven, Dvořák, Schubert, Mendelssohn... En daarna eentje over literatuur? Shakespeare, Goethe, Poe, Coleridge, Poesjkin, Andersen, Grimm, Cats, Vondel...

Alvast veel dank en hartelijke groeten,