donderdag 6 augustus 2009

Overal en ergens...

Een jaar later. Een nieuwe bundel.
Het kon natuurlijk niet uitblijven.... Op een dag zei een juf (ze heette Marieke, maar ik heb geen idee op welke school ik haar tegenkwam): 'Lang geleden... gebruik ik bij al mijn geschiedenislessen. Nu gaan jullie zeker een boek maken bij aardrijkskunde?'
De uitgever en Alex waren meteen enthousiast. Het bijzondere is dat Alex en ik deze keer allerlei uitstapjes hebben gemaakt. Alex bleef buiten om te schilderen. Ik ging naar binnen voor de research.
Ik zal proberen bij een paar verhalen wat toelichting te geven over personen, plekken en herkomst van de thema's.

De grote markt in Groningen.

Dit verhaal is gebaseerd op het schilderij 'De paardenkeuring' van de schilder Otto Eerelman (1920).
Natuurlijk ben ik op zoek gegaan in het Groninger Archief. Maar niemand weet wie het meisje met de Schotse Collie is. Er zat dus niets anders op: de grote duim. In het verhaal heet het meisje Helene. Ze woont op de Grote Markt, boven een van de winkels op de achtergrond. Ze beleeft wilde avonturen op het plein. Overal vind je wel bijzondere pleinen, maar ergens....

In dit boek komen heel wat figuren voor die echt bestaan. Het meisje Celine in het verhaal over Hongerige Wolf heb ik echt ontmoet, op haar basisschool. Ebe Hazewindus, de jongen die opgroeide op het werkeiland bij Lelystad, heb ik uitgebreid gesproken aan de telefoon. Mieneke, die jaren bij de vuurtoren van Burgh-Haamstede heeft gewoond, heeft me het verhaal over het duinkonijn zelf verteld. En nog sterker: de Marie in het verhaal 'Vis is gezond' is familie van mij. Ja, mijn familie van moederskant komt van Urk.

Het verhaal De gouden bocht speelt zich af in een prachtig grachtenpand. Het is al jaren een museum. Museum Willet-Holthuysen. Leuk voor een dagje uit!


Een volgende keer meer....

1 opmerking:

Anne Marie Baud zei

Dag Arend!
Complimenten voor het nieuwe boek!! Ik werk in de Kinderboekwinkel in Amsterdam en heb de presentatie van jullie vorige boek met veel genoegen meegemaakt. Ik ben daarnaast ook nog een van de 33 aandeelhouders van het Panorama Mesdag en was aangenaam verrast toen het nieuwe boek op die pagina openviel! Wat leuk dat jullie het Panorama hebben opgenomen! Nu wil het geval dat het Panorama in zwaar weer verkeert en hulp nodig heeft. Misschien dat jij af en toe in de gelegenheid bent (bij voorlezen of schoolbezoek of zo) om aandacht te vragen voor de actie RED Panorama Mesdag? Op de site www.panorama-mesdag.com (onder RED) staat daar meer informatie over en kun je tegelijk het panorama digitaal bewonderen. Op Manuscripta sprak ik de uitgever en die gaat kijken of jullie boek ook bij het Panorama verkocht kan gaan worden (ik heb stiekem ook nog 2 kleine foutjes doorgegeven voor de volgende druk...). Bij voorbaat dank voor de aandacht namens Panorama Mesdag!
Vriendelijke groet, Anne Marie Baud jmbaud@planet.nl